Zorg & verzekeringen Zuid-Afrika

Als je een verre rondreis overweegt is het belangrijk even goed te kijken naar je bestaande verzekeringen. Wat wordt gedekt en wat niet? Op deze pagina kijken we specifiek naar de zorg in Zuid-Afrika en hoe dit voor jou als toerist geregeld is. We vertellen je waar je op moet letten en hoe je ervoor kunt zorgen dat je ook op dat gebied goed voorbereid op reis gaat. 

Ben je verzekerd voor medische zorg in Zuid-Afrika? 

Als je een Nederlandse zorgverzekering hebt heb je werelddekking voor spoedeisende medische hulp. Er zit echter een belangrijke maar aan: je bent uitsluitend verzekerd tot het in Nederland geldende tarief.

Hoewel mensen vaak denken dat het in het buitenland goedkoper is om zorg te ontvangen, is dit in de praktijk vaak niet het geval. 

Het is dus in alle gevallen raadzaam om een reisverzekering met medische dekking af te sluiten naast je reguliere zorgverzekering. Deze verzekering dekt aanvullende kosten die niet onder de dekking vallen van de zorgverzekering. Daarnaast wordt een reisverzekering ook relevant op het moment dat je aanvullende kosten maakt, bijvoorbeeld als je gerepatrieerd moet worden naar Nederland. 

Medische zorg Zuid-Afrika

De medische zorg in privé-klinieken is erg goed. Voor openbare ziekenhuizen geldt dat minder. De publieke gezondheidszorg is kwalitatief minder, maar de particuliere sector biedt goede zorg. Als je als buitenlander in het ziekenhuis terecht komt, zul je over het algemeen naar een privaat ziekenhuis gebracht worden. De zorg is hier kwalitatief goed. In grote steden is voldoende goede zorg beschikbaar.

Ook hier geldt weer: zorg dat je naast je zorgverzekering een goede aanvullende reisverzekering afsluit. Mocht je in de ongelukkige situatie terechtkomen dat je zorg nodig hebt tijdens je verblijf in Zuid-Afrika, dan is een reisverzekering met dekking voor extra medische kosten van belang. 

Medicatie

De meest gangbare medicijnen zijn goed verkrijgbaar in apotheken, grote winkels en klinieken. Zorg dat je bij bijzonderheden altijd overleg pleegt met je behandelend arts. Zo is het in veel gevallen mogelijk om in overleg met je arts extra medicatie mee te krijgen. 

Neem als je specifieke medicijnen hebt ook altijd een doktersrecept mee. Mocht je in geval van nood toch extra medicatie nodig hebben, dan helpt het als ze precies weten waar het om gaat.

Dubbelcheck je doorlopende reisverzekering

Nadat je je rondreis hebt geboekt is het handig om je (doorlopende) reisverzekering even goed na te lopen. Zo weet je welke dingen wel en niet gedekt zijn en welke opties je mogelijk nog moet bijverzekeren. 

Veel doorlopende reisverzekeringen bieden een beperkte dekking en sluiten bijvoorbeeld outdoor activiteiten uit. Het is handig om dat vooraf helder te hebben. 

Het is via Holidream mogelijk een reisverzekering af te sluiten tot 1 dag voor vertrek. Dit is altijd een kortlopende reisverzekering, uitsluitend voor de duur van je rondreis. 

Betalen, bonnen en vergoedingen

Mocht er tijdens je rondreis Zuid-Afrika iets gebeuren, dan zijn er verschillende mogelijkheden. In veel gevallen kan het lokale ziekenhuis met je zorgverzekeraar alles rond maken. Het is van groot belang dat je zo spoedig als enigszins mogelijk is je zorgverzekeraar op de hoogte stelt van je situatie.

Ook als je nog geen kosten hebt gemaakt is het raadzaam om zowel je zorgverzekeraar als je reisverzekeraar te informeren. In de regel wordt alleen betaald op het moment dat ze op de hoogte zijn. Ga er niet zomaar vanuit dat je alles zult kunnen declareren. 

Is het niet mogelijk het rechtstreeks via je verzekeraar in orde te maken? Dan kan het zijn dat je kosten vooruit moet betalen. Doe je dit, zorg dan altijd dat je vooraf contact met je verzekering opneemt. Bewaar alle bonnetjes en zorg dat als je uit het ziekenhuis ontslagen wordt, je hier een bewijs van mee krijgt. 

Dus:

  • Probeer altijd om je zorgverzekeraar rechtstreeks met het ziekenhuis te laten schakelen. 
  • Mocht je toch kosten moeten maken, zorg dat je verzekeraar (zowel zorg- als reis- dit weten)
  • Houd alle bonnetje bij je, ook van taxi's, medicijnen etcetera. 

Dieet

Heb je specifieke dieetwensen of bepaalde producten die je niet kunt eten? Zorg dan dat je goed voorbereid op pad gaat. Het is in Zuid-Afrika niet moeilijk om vegetarisch te eten, maar bij meer uitzonderlijke dingen is het niet altijd overal mogelijk om rekening te houden met je wensen. 

We raden je aan om een dieetkaartje te maken. Dit kaartje, waarop je in het Engels opschrijft welke producten je niet mag hebben, kun je dan meegeven aan de keuken als je ergens uit eten gaat. 

In de praktijk is dit een goede manier om ervoor te zorgen dat er rekening gehouden wordt met de wensen. 

Heb je een levensbedreigende allergie, bijvoorbeeld voor pinda's of schelpdieren? Dat adviseren we je voorafgaand aan je rondreis goed met je behandelend arts te overleggen wat raadzaam is.

Dieet en vliegen

Het is mogelijk om een aantal maaltijdvoorkeuren door te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Wij kunnen echter nooit garanderen dat de aangevraagde maaltijd daadwerkelijk aan boord is. Hoewel het vrijwel altijd goed gaat, zijn we hierbij afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij. In de praktijk gaat dat helaas niet altijd goed. Zorg dus altijd dat je zelf een en ander mee hebt voor aan boord. 

Tijdens je rondreis met Holidream

Gebeurt er iets tijdens je rondreis door Zuid-Afrika en heb je bijstand nodig? Wij zijn er voor je! In je boekingsgegevens vind je ons noodnummer. Hier zijn wij 24 uur per dag op te bereiken. Ook ontvang je van ons een noodnummer waarop je onze lokale partner kunt bereiken.